چرا لوكاشنكو «بهترين» رئيس جمهور است؟
ارسالي جواد نصريان ارسالي جواد نصريان

 

 لوكاشنكو رئيس جمهور بلاروس در غرب بعنوان آخرين ديكتاتور اروپا محسوب می‌شود. او اپوزيسيون و مطبوعات مستقل را سركوب می‌كند و قانون اساسى را بخاطر افزودن بر مدت رياست جمهورى‌اش تغيير داده است. اما در خود بلاروس خيلى‌ها او را بهترين رئيس جمهور می‌دانند و طبق آخرين نظر سنجى‌ها حتى بر محبوبيت لوكاشنكو نيز افزوده شده است. چرا لوكاشنكو اينقدر محبوب است؟

 

در چهل كيلومترى مينسك و در مسير جاده، بازار كوچكى وجود دارد كه اهالى منطقه سيب زمينى، پياز و ساير چيزهائى را كه خود كاشته‌اند، بفروش می‌رسانند تا بدين‌گونه اندكى بر درآمدشان افزوده شود. خانواده زليش در اين بازار قارچهاى خوراكى می‌فروشد. آدا زليش می‌گويد كه در مقايسه با دوران اتحاد جماهير شوروى، وضعيت زندگى‌شان در بلاروس مستقل خيلى بهتر شده است و ادامه می‌دهد كه «لوكاشنكو واقعا بهترين رئيس جمهور است و او براى كارگران خيلى كار كرده. از زمانى كه لوكاشنكو بر سر كار آمده همه چيز تغيير كرده و خيلى بهتر شده است. من از رئيس جمهور به اين خاطر كه توانائى تامين مايحتاج خانواده‌ام را دارم، واقعا متشكرم».

 

شورا نوروزاف كه ده سال پيش از آذربايجان به بلاروس آمده نيز همين نظر را دارد و می‌گويد كه مهمترين چيز صلح است كه لوكاشنكو حافظ آن است.

 

نتايج تحقيقات جامعه شناسان مستقل حاكى از آن است كه بسيارى از روستائيان واقعا طرفدار لوكاشنكو هستند و او را بعنوان بهترين رئيس جمهور می‌دانند. حمايت كارگران، بازنشستگان و دهقانان از لوكاشنكو به خاطر آن است كه اين اقشار حقوق و دستمزدهاى خود را به موقع دريافت می‌دارند و وضعيت زندگى در بلاروس از ثبات برخوردار است.

 

والرى كاربالوويچ متخصص مسائل سياسى در باره رمز موفقيت رئيس جمهور بلاروس می‌گويد:«لوكاشنكو ارزشها و مدل اجتماعى را به مردم می‌دهد كه با خواستهاى آنها تطابق دارد. او می‌خواهد كلخوزها را حفظ نمايد، سرمايه‌ها در دست دولت باشد و دولت قدرتمندى داشته باشد. او خواستار دوستى با روسيه است و مبارزه با غرب. اينها همه ارزشهاى دوران گذشته هستند كه مردم  و راى دهندگان هنوز به آنها باور دارند».

 

اما عامل مهمتر از ارزشهاى مشترك همانا عوامل اقتصادى هستند. اكنون در تمام مناطق اتحاد شوروى سابق رشد اقتصادى ديده می‌شود و لوكاشنكو آن را بعنوان نتيجه كار خود ارائه می‌كند. رشد اقتصادى در بلاروس بيشتر حاصل صنايع نفتى و پتروشيمى است و به اين دليل اكنون مازاد بودجه در بلاروس وجود دارد و حقوق‌ها در اين كشور بسيار بالاتر از ساير مناطق اتحاد شوروى سابق است. جالب اينكه حقوق بسيارى از بازنشستگان بالاتر از فرزندانشان كه كار می‌كنند است. در اين شرايط است كه لوكاشنكو بر پشتيبانى سالمندان می‌تواند حساب نمايد و اين پشتيبانى در انتخابات رياست جمهورى كه در ماه مارس سال ۲۰۰۶ ميلادى برگزار می‌شود، فاكتور مهمى خواهد بود. 

 


January 2nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی